al-Albani: Islam är Qur'ânen och Sunnah utmed Salafs förståelse. (Silsilat-ul-Hudâ wan-Nûr 357)
fredag 24 december 2010
"Om jag får reda på att någon av er låter bli att be i samling i moskén, kommer jag att halshugga honom."
Ibn-ul-Qayyim: Efter att profeten ('alayhis-salam) hade dött, sa 'Attab bin Usayd: "Invånarna i Makkah! Om jag får reda på att någon av er låter bli att be i samling i moskén, kommer jag att halshugga honom." Följeslagarna prisade honom för det. (Kitab-us-Salah, sid. 461)
Får man samma belöning som i moskén om man ibland skulle be hemma med frun?
Får man samma belöning som i moskén om man ibland skulle be hemma med frun? al-Hilwani: Nej, det är en innovation och föraktfullt utan någon ursäkt. (Fath-ul-Qadir 1/345)
Är det tillåtet att raka skägget för att tjäna en organisations välfärd?
Är det tillåtet att raka skägget för att tjäna en organisations välfärd? al-Albani: Ja, enligt judendomen, men inte enligt islam. (Silsilat-ul-Hudâ wan-Nûr 633)
Relaterat: "Är det en synd att raka skägget?"
Relaterat: "Är det en synd att raka skägget?"
Är det en synd att raka skägget?
al-Albani: Att raka skägget är en stor synd. (Silsilat-ul-Hudâ wan-Nûr 633)
Söka kunskap istället för att be hela natten till gryningen
Abu Hurayrah: Att jag sitter en stund och lär mig min religion håller jag kärare än att be hela natten till gryningen. (Djami' Bayan-il-'Ilm 1/60)
Ofta nämner Allâh Muhammads profetkall, skrift och föreskrift med Musas
as-Sa'di: Ofta nämner Allâh Muhammads ('alayhis-salam) profetkall, skrift och föreskrift med Musas ('alayhis-salam). Det beror på att deras böcker är de bästa, deras föreskrifter är de fullkomligaste, deras profetkall är de högsta och deras anhängare är de flesta. (Taysir-ul-Karim, sid. 453)
Den mångfaldiga förträfflighet i dyrkan som finns i den Heliga moskén i Makkah
as-Sa'di: Den mångfaldiga förträfflighet i dyrkan som finns i den Heliga moskén i Makkah finns i resten av Haram. (Taysir-ul-Karim, sid. 453)
Döden är en stor katastrof
al-Qurtubi: Döden är en stor katastrof men att försumma den är ännu värre. (at-Tadhkirah, sid. 11)
Varje moské ska ha en särskild dörr till kvinnorna
al-Albani: Varje moské ska ha en särskild dörr till kvinnorna. (Silsilat-ul-Hudâ wan-Nûr 633)
Profeten är bättre än alla profeter...
al-'Izz bin 'Abdis-Salam: Profeten ('alayhis-salam) är bättre än alla profeter och sändebud och änglar och de bästa människorna är bättre än änglarna. (al-Bidayah, sid. 75)
Innan man börjar läsa Qur'anen
as-Sa'di: Innan man börjar läsa Qur'anen ber men om Allâhs skydd från Djävulen. Djävulen är som ivrigast på tjänaren när han ska inleda en god handling. (Taysir-ul-Karim, sid. 449)
Att hålla sig borta från allt onödigt och sträva efter allt nyttigt
as-Sa'di: Sann avhållsamhet (Zuhd) handlar om att hålla sig borta från allt onödigt och sträva efter allt nyttigt. (Taysir-ul-Karim, sid. 449)
Man kan inte uppnå kunskap utan en av dem
as-Sa'di: Allâh utmärker människans hjärta, hörsel och syn pga deras förträfflighet och för att de är nyckeln till kunskap. Man kan inte uppnå kunskap utan en av dem. (Taysir-ul-Karim, sid. 445)
Det tyder på Allâhs fullkomliga styrka
as-Sa'di: Att boskapen producerar ren mjölk från sina magar som består av avföring och blod tyder på Allâhs fullkomliga styrka. (Taysir-ul-Karim, sid. 444)
Salafiyyah är den Stödda gruppen (Ta'ifah Mansurah)
al-Albani: Salafiyyah är den Stödda gruppen (Ta'ifah Mansurah). al-Ikhwan och Hizb-ut-Tahrir är inte det då de inte har dess egenskaper. (Silsilat-ul-Hudâ wan-Nûr 609)
Relaterat: "Salafiyyah är baserade på kunskap och inte samling av människor"
Relaterat: "Salafiyyah är baserade på kunskap och inte samling av människor"
Salafiyyah är baserade på kunskap och inte samling av människor
al-Albani: I och med att Salafiyyah är baserade på kunskap och inte samling av människor, segrar den var den än kommer. Därför ser vi hur vissa av dess fiender följer Salafi-modet nu. De vet att deras metodik inte leder någonvart. (Silsilat-ul-Hudâ wan-Nûr 609)
Relaterat: "Kan man ha Salafs troslära och al-Ikhwans metodik?"
Relaterat: "Kan man ha Salafs troslära och al-Ikhwans metodik?"
Om Salafiyyun antar al-Ikhwans metodik
al-Albani: Om Salafiyyun antar al-Ikhwans metodik, kommer de antingen återvända till sanningen eller också bli av med det som de har åstadkommit. (Silsilat-ul-Hudâ wan-Nûr 609)
Relaterat: "Kan man ha Salafs troslära och al-Ikhwans metodik?"
Relaterat: "Kan man ha Salafs troslära och al-Ikhwans metodik?"
Kan man ha Salafs troslära och al-Ikhwans metodik?
al-Albani: Jag anser inte att man kan ha Salafs troslära och al-Ikhwans metodik. (Silsilat-ul-Hudâ wan-Nûr 609)
Relaterat: "Om Salafiyyun antar al-Ikhwans metodik"
Relaterat: "Om Salafiyyun antar al-Ikhwans metodik"
Det finns en grund till att Salafiyyun anklagas för hårdhet
al-Albani: Det finns en grund till att Salafiyyun anklagas för hårdhet, men våra fiender överdriver också. När man kallar till det goda och förbjuder det onda, blir man hård enligt dem som tar lätt på saken. (Silsilat-ul-Hudâ wan-Nûr 609)
De vill inkludera alla grupper i termen 'Ahl-us-Sunnah wal-Djama'ah'
al-Albani: Jag känner att dessa, och speciellt Muhammad Surur, vill töja på gränserna med termen 'Ahl-us-Sunnah wal-Djama'ah och inkludera alla grupper däri. (Silsilat-ul-Hudâ wan-Nûr 609)
De vidrigaste Khawaridj
Abdullah adh-Dha'if: Sittande Khawaridj är de vidrigaste Khawaridj. (al-Masa'il, sid. 271)
Vilka är Qa'adiyyah?
Ibn Hadjar: Qa'adiyyah (Sittarna) är de som förskönar uppror mot makthavaren utan att själv vara med om det. (Hadyus-Sari, sid. 329)
Fysiskt umgänge eller personens böcker
al-Albani: Detta umgänge sker via fysiskt umgänge eller personens böcker. (Silsilat-ul-Hudâ wan-Nûr 631)
Relaterat: "Hur vet man om en person är lärd, student eller okunnig?"
Relaterat: "Hur vet man om en person är lärd, student eller okunnig?"
Hur vet man om en person är lärd, student eller okunnig?
al-Albani: Hur vet man om en person är lärd, student eller okunnig? Genom att umgås med personen. Att ta kontakt en gång med personen räcker inte. (Silsilat-ul-Hudâ wan-Nûr 631)
Relaterat: "Fysiskt umgänge eller personens böcker"
Relaterat: "Fysiskt umgänge eller personens böcker"
Är hästkött tillåtet att äta?
as-Sa'di: Hästkött är tillåtet att äta, men hästen är förbjuden att slakta för att ätas så att den inte utrotas. (Taysir-ul-Karim, sid. 436)
Quraniyyah är från Pakistan
al-Albani: Quraniyyah är från Pakistan. Därefter spreds deras lära till Egypten. (Silsilat-ul-Hudâ wan-Nûr 631)
torsdag 2 december 2010
Den som säger "Jag vet att profeten har sagt detta, men jag tror inte på det"
al-Albani: Den som säger "Jag vet att profeten har sagt detta, men jag tror inte på det" är otrogen till skillnad från personen som inte tror på hadithens äkthet. (Silsilat-ul-Hudâ wan-Nûr 631)
Muhammad al-Ghazali kallade till villfarelse
al-Albani: Muhammad al-Ghazali kallade till villfarelse, men jag vågar inte göra Takfir på honom. (Silsilat-ul-Hudâ wan-Nûr 631)
Att stryka ansiktet och händerna under Tayammum
Ibn 'Uthaymin: Att stryka ansiktet med fingrarna och händerna med handflatorna under Tayammum är tillgjordhet som saknar bevis i Sunnah. (Sharh-ul-Bulugh 1/650)
All upprepad Mash är föraktfull
Ibn 'Uthaymin: All upprepad Mash är föraktfull. Det är föraktfullt att göra Mash på huvudet, strumporna, gipset och Tayammum mer än en gång. (Sharh-ul-Bulugh 1/650)
Att Allâh inte älskar de glada
Ibn Baz: Att Allâh inte älskar de glada berör dem vilkas glädje får dem till arrogans. Att glädjas över Allâhs seger och gåvor är föreskrivet. (binbaz.org.sa)
Att jorden ändras på Domedagen
as-Sa'di: Att jorden ändras på Domedagen betyder att dess egenskaper ändras och inte jorden i sig. (Taysir-ul-Karim, sid. 428)
Det är tillåtet för kvinnan att ha hål i näsan
Ibn Baz, al-Ghudayyan, al-Fawzan, Abdul-Aziz al ash-Shaykh och Bakr Abu Zayd: Det är tillåtet för kvinnan att ha hål i näsan för skönhetens skull. (alifta.com)
Får kvinnan måla mönster med henna?
Ibn 'Uthaymin: Det är tillåtet för kvinnan att måla mönster på sina händer med henna utmed det som är sed. (ibnothaimeen.com)
Det är föraktfullt att skriva i en Mushaf
Abu Ya'la: Det är föraktfullt att skriva i en Mushaf det som inte är från Qur'ânen. (al-Djami' as-Saghir, sid. 400)
Får man göra uppror mot makthavarna idag?
al-Albani: Man får inte alls göra uppror mot makthavarna idag pga den stora nackdelen som handlingen består av. (Silsilat-ul-Hudâ wan-Nûr 606)
Det finns ingen makthavare idag som har blivit lovad tro och lydnad utmed Shari'ah
al-Albani: Det finns ingen makthavare idag som har blivit lovad tro och lydnad utmed Shari'ah då muslimerna inte är enade om honom. Det är endast en nationell sak. Dock får man inte göra uppror mot honom så länge han är muslim. (Silsilat-ul-Hudâ wan-Nûr 606)
Kvinnan vallfärdar med en mahram mot sin makes vilja
al-Albani: Ingen skada är skedd om kvinnan vallfärdar med en mahram mot sin makes vilja, även om det leder till skilsmässa. (Silsilat-ul-Hudâ wan-Nûr 603)
Är det tillåtet att ge en påminnelse efter en begravning?
al-Albani: Det är tillåtet att ge en påminnelse efter en begravning då och då, men inte alltid. (Silsilat-ul-Hudâ wan-Nûr 603)
Avgudadyrkarna trodde inte på Domedagen
as-Sa'di: Avgudadyrkarna trodde inte på Domedagen efter att ha jämfört Allâh med skapelsen. När de fann det vara omöjligt för skapelsen att få någon att återuppstå, verkställde de samma uppfattning på Allâh. (Taysir-ul-Karim, sid. 413)
Drömtydning är en Shari'ah-baserad kunskap
as-Sa'di: Drömtydning är en Shari'ah-baserad kunskap vars inlärning och undervisning man belönas för. (Taysir-ul-Karim, sid. 410)
Relaterat: "Drömtydning är en viktigt kunskap"
Relaterat: "Drömtydning är en viktigt kunskap"
Bevis för att först kalla till Tawhid
as-Sa'di: När Yusufs cellkamrater bad honom tolka deras drömmar, kallade han dem först till Tawhid för att sedan tolka drömmarna. Detta bevisar att om en Mufti blir frågad och han ser att frågeställaren är i behov av vad som är viktigare än hans fråga, lär han först honom det viktigaste innan han svara på hans fråga. (Taysir-ul-Karim, sid. 410)
Detta livs straff istället för nästa livs straff
as-Sa'di: Precis som Yusuf valde detta livs straff i fängelset istället för nästa livs straff pga en synd, ska även vi handla så. (Taysir.ul-Karim, sid. 409)
Poängen ligger i det fullkomliga slutet och inte i den bristfälliga början
as-Sa'di: Poängen ligger i det fullkomliga slutet och inte i den bristfälliga början. Yusufs bröder började med sitt illdåd och slutade med att ångra sig uppriktigt och de blev profeter. (Taysir-ul-Karim, sid. 408)
Relaterat: "Berättelsen om Yusuf är en av de finaste berättelserna"
Relaterat: "Berättelsen om Yusuf är en av de finaste berättelserna"
Drömtydning är en viktigt kunskap
as-Sa'di: Drömtydning är en viktigt kunskap. (Taysir-ul-Karim, sid. 407)
Berättelsen om Yusuf är en av de finaste berättelserna
as-Sa'di: Berättelsen om Yusuf är en av de finaste berättelserna. Den visar hur tillstånd ändras, från förnedring till ära, från slaveri till makt, från splittring till enighet, från sorg till glädje, från lätta tider till svåra tider till lätta tider igen, från fattigdom till rikedom, från fördömande till erkännande. (Taysir-ul-Karim, sid. 407)
Stadsbor har ett fullkomligare intellekt
as-Sa'di: Stadsbor har ett fullkomligare intellekt än beduiner. (Taysir-ul-Karim, sid. 406)
Tecken i sömnen efter att ha gjort Istikharah
Ibn Baz: Jag känner inte till att det finns någon äkthet i att man ser ett tecken i sömnen efter att ha gjort Istikharah. (binbaz.org.sa)
Kriga mot muslimska länder, då de har lämnat islam
Det finns de som säger att man först ska kriga mot muslimska länder, då de har lämnat islam, och sedan mot de otrogna. Ibn 'Uthaymin: Det där är Khawaridjs princip. (al-nasiha.net)
Att kalla makthavarna för 'Taghut'
Ibn 'Uthaymin: Att kalla makthavarna för 'Taghut' är fel. (al-nasiha.net)
Vi gör Takfir på den Allâh och Hans sändebud gör Takfir på
Ibn 'Uthaymin: Vi gör Takfir på den Allâh och Hans sändebud gör Takfir på, om de så skulle vara föräldrar. (al-nasiha.net)
I våra länder försvinner skuggan aldrig helt
al-Albani: I våra länder försvinner skuggan aldrig helt. Det gör den vid ekvatorn. Ju närmare ekvatorn, desto mindre skugga och vice versa. (Silsilat-ul-Hudâ wan-Nûr 602)