söndag 27 november 2011

Om Muslimerna är tvungna att rösta

Ubayd al-Djabiri: Om Muslimerna är tvungna att göra detta, (dvs rösta) och dem har inget val, så väljer dem antingen en Muslim eller så förlorar dem alla sina rättigheter och ingen kommer bry sig om dem. I denna situation så väljer dem en rättfärdig man som är vis och kommer gynna muslimerna och se efter deras rättigheter. Men om muslimerna har tålamod med svårigheterna och att deras rättigheter försvinner pga att man har lämnat denna innovation så är det bättre för dem. (salafitalk.net)

Relaterat: "Det är inte tillåtet att rösta i ett land som inte styr med Shari'ah"
Relaterat: "Det är inte tillåtet att rösta på någon som inte styr med Shari'ah."
Relaterat: "Vad är domen för att rösta i väst om det kan gagna islam och muslimerna?"
Relaterat: "Det finns de som röstar för att 'undkomma mindre skada'"
Relaterat: "Vem röstar man på när alla partier är vilsna och enade om att hata Sunnah och Ahl-us-Sunnah?"
Relaterat: "Falah Isma'il al-Mundikars åsikt om att rösta i dar ul-Kufr"

Falah Isma'il al-Mundikars åsikt om att rösta i dar ul-Kufr

Falah Isma'il al-Mundikar: Det är tillåtet att rösta i dar ul-Kufr på ett parti som gynnar Muslimerna, men ditt hjärta ska inte visa kärlek till dem. (Liqa'ati ma'a ash - shaykh Falah fil Uppsala)

Relaterat: "Det är inte tillåtet att rösta i ett land som inte styr med Shari'ah"
Relaterat: "Det är inte tillåtet att rösta på någon som inte styr med Shari'ah."
Relaterat: "Vad är domen för att rösta i väst om det kan gagna islam och muslimerna?"
Relaterat: "Det finns de som röstar för att 'undkomma mindre skada'"
Relaterat: "Vem röstar man på när alla partier är vilsna och enade om att hata Sunnah och Ahl-us-Sunnah?"
Relaterat: "Om Muslimerna är tvungna att rösta"

al-Albani: Jag anser inte att man ska rösta eller kandidera

al-Albani: Jag anser inte att man ska rösta eller kandidera eftersom länderna inte styr med Allahs lag. Trots det vet jag att många islamister inte håller med och kandiderar. I detta fall måste vi rösta på den bästa av dem och inte låta kommunister och andra få makt. (Silsilat-ul-Hudâ wan-Nûr 220)

Relaterat: "Det är inte tillåtet att rösta i ett land som inte styr med Shari'ah"
Relaterat: "Det är inte tillåtet att rösta på någon som inte styr med Shari'ah."
Relaterat: "Vad är domen för att rösta i väst om det kan gagna islam och muslimerna?"
Relaterat: "Det finns de som röstar för att 'undkomma mindre skada'"
Relaterat: "Vem röstar man på när alla partier är vilsna och enade om att hata Sunnah och Ahl-us-Sunnah?"
Relaterat: "Falah Isma'il al-Mundikars åsikt om att rösta i dar ul-Kufr"
Relaterat: "Om Muslimerna är tvungna att rösta"

al-Wasabi: Jag har läst al-Imams bok om röstning och fann den vara värdefull

al-Wasabi: Jag har läst al-Imams bok om röstning och fann den vara värdefull och att den talar i Ahl-us-Sunnahs namn. Må Allah belöna honom. (at-Tanwir, sid. 8)

Relaterat: "Det finns de som röstar för att 'undkomma mindre skada'"
Relaterat: "Mubil al-Wadi'i: Jag har läst al-Imams bok om röstning"

Mubil al-Wadi'i: Jag har läst al-Imams bok om röstning

Muqbil al-Wadi'i: Jag har läst al-Imams bok om röstning i vilken han debatterar väl med Hizbiyyun. Jag känner inte till någon liknande bok. (at-Tanwir, sid. 7)

Relaterat: "Det finns de som röstar för att 'undkomma mindre skada'"
Relaterat: "al-Wasabi: Jag har läst al-Imams bok om röstning och fann den vara värdefull"

Det finns de som röstar för att 'undkomma mindre skada'

Muhammad al-Imam: Det finns de som röstar för att 'undkomma mindre skada'. Men den som får domen är en människa som förkastar Allahs dom vilket i sig är större avguderi. Vilken skada är större än större avguderi? (at-Tanwir sid. 197)


Relaterat: "Mubil al-Wadi'i: Jag har läst al-Imams bok om röstning"
Relaterat: "al-Wasabi: Jag har läst al-Imams bok om röstning och fann den vara värdefull"

Relaterat: "Det är inte tillåtet att rösta i ett land som inte styr med Shari'ah"
Relaterat: "Det är inte tillåtet att rösta på någon som inte styr med Shari'ah."
Relaterat: "Vad är domen för att rösta i väst om det kan gagna islam och muslimerna?"
Relaterat: "Vem röstar man på när alla partier är vilsna och enade om att hata Sunnah och Ahl-us-Sunnah?"
Relaterat: "al-Albani: Jag anser inte att man ska rösta eller kandidera"
Relaterat: "Falah Isma'il al-Mundikars åsikt om att rösta i dar ul-Kufr"
Relaterat: "Om Muslimerna är tvungna att rösta"

Vem röstar man på när alla partier är vilsna och enade om att hata Sunnah och Ahl-us-Sunnah?

Vem röstar man på när alla partier är vilsna och enade om att hata Sunnah och Ahl-us-Sunnah? al-'Abbad: Ingen. Man håller sig borta från dem alla. (sahab.net)


Relaterat: "Det är inte tillåtet att rösta i ett land som inte styr med Shari'ah"
Relaterat: "Det är inte tillåtet att rösta på någon som inte styr med Shari'ah."
Relaterat: "Vad är domen för att rösta i väst om det kan gagna islam och muslimerna?"
Relaterat: "Det finns de som röstar för att 'undkomma mindre skada'"
Relaterat: "al-Albani: Jag anser inte att man ska rösta eller kandidera"
Relaterat: "Falah Isma'il al-Mundikars åsikt om att rösta i dar ul-Kufr"
Relaterat: "Om Muslimerna är tvungna att rösta"

Vad är domen för att rösta i väst om det kan gagna islam och muslimerna?

Vad är domen för att rösta i väst om det kan gagna islam och muslimerna? Ahmad an-Nadjmi: Inte tillåtet. (salafitalk.net)

Relaterat: "Det är inte tillåtet att rösta i ett land som inte styr med Shari'ah"
Relaterat: "Det är inte tillåtet att rösta på någon som inte styr med Shari'ah."
Relaterat: "Vem röstar man på när alla partier är vilsna och enade om att hata Sunnah och Ahl-us-Sunnah?"
Relaterat: "Det finns de som röstar för att 'undkomma mindre skada'"
Relaterat: "al-Albani: Jag anser inte att man ska rösta eller kandidera"
Relaterat: "Falah Isma'il al-Mundikars åsikt om att rösta i dar ul-Kufr"
Relaterat: "Om Muslimerna är tvungna att rösta"

Det är inte tillåtet att rösta på någon som inte styr med Shari'ah.

Ibn Baz, al-Ghudayyan och 'Afifi: Det är inte tillåtet att rösta på någon som inte styr med Shari'ah. Istället leder det personen till otro. (Fatawa al-Ladjnah ad-Da'imah 1/374)

Relaterat: "Det är inte tillåtet att rösta i ett land som inte styr med Shari'ah"
Relaterat: "Vad är domen för att rösta i väst om det kan gagna islam och muslimerna?"
Relaterat: "Vem röstar man på när alla partier är vilsna och enade om att hata Sunnah och Ahl-us-Sunnah?"
Relaterat: "Det finns de som röstar för att 'undkomma mindre skada'"
Relaterat: "al-Albani: Jag anser inte att man ska rösta eller kandidera"
Relaterat: "Falah Isma'il al-Mundikars åsikt om att rösta i dar ul-Kufr"
Relaterat: "Om Muslimerna är tvungna att rösta"

Det är inte tillåtet att rösta i ett land som inte styr med Shari'ah

Ibn Baz, 'Afifi, al-Ghudayyan och Qu'ud: Det är inte tillåtet att rösta i ett land som inte styr med Shari'ah om man inte röstar på någon som kan ändra lagstiftningen till Shari'ah. (Fatawa al-Ladjnah ad-Da'imah 4029)

Relaterat: "Det är inte tillåtet att rösta på någon som inte styr med Shari'ah."
Relaterat: "Vad är domen för att rösta i väst om det kan gagna islam och muslimerna?"
Relaterat: "Vem röstar man på när alla partier är vilsna och enade om att hata Sunnah och Ahl-us-Sunnah?"
Relaterat: "Det finns de som röstar för att 'undkomma mindre skada'"
Relaterat: "al-Albani: Jag anser inte att man ska rösta eller kandidera"
Relaterat: "Falah Isma'il al-Mundikars åsikt om att rösta i dar ul-Kufr"
Relaterat: "Om Muslimerna är tvungna att rösta"

Tillåtet att dricka lite när man ber en frivillig bön. Vad anses godis som man suger på vara?

Ibn 'Uthaymin: Det finns lärda som säger att det är tillåtet att dricka lite när man ber en frivillig bön. Vad anses godis som man suger på vara? Det är mat. (Sharh-ul-Bulugh 7/222)

Dagens araber svär vid andra än Allah

al-Albani: Dagens araber svär vid andra än Allah mer än vad många icke-araber gör. (Silsilat-ul-Hudâ wan-Nûr 741)

Dagens arabiska har blandats med andra språk

al-Albani: Bara för att dagens arabiska har blandats med andra språk, förstår inte dagens araber Qur'anen såsom hedningarna gjorde. (Silsilat-ul-Hudâ wan-Nûr 741)

Den som blir utfattig om han skulle betala skulden, är han ålagd att vallfärda?

Ibn 'Uthaymin: Om en person är skyldig så pass mycket pengar att han skulle bli utfattig om han skulle betala tillbaka dem, är han inte ålagd att vallfärda. (dvs hadj) Den som blir utfattig om han skulle betala skulden anses han inte ha möjlighet att genomföra den. Byggt på detta skall han betala skulden. Skulle hans situation förbättra sig efteråt, får han vallfärda. Skulle skulden däremot vara lägre, på så sätt att man kan vallfärda efter att ha betalt skulden, betalar man först och vallfärdar sen. (Fatawa Arkan il-Islam, 501)

De flestas fasta är bristfällig

Ibn Radjab: De flestas fasta är bristfällig och välgörenhet kompenserar bristerna. (al-Lata'if, sid. 232)

Om en person är så skuldsatt att han inte skulle ha någonting om han betalade tillbaka det, får han vallfärda?

al-Fawzan: Om en person är så skuldsatt att han inte skulle ha någonting om han betalade tillbaka det, får han inte vallfärda förrän han frågat långivaren om tillstånd eller betalt tillbaka lånet. (Sharh al-Mukhtasar sid. 2/430-431)

Att kalla as-Saqqaf för as-Sakhaf

al-Albani: Att kalla as-Saqqaf för as-Sakhaf (dumhuvud) är helt korrekt. (adh-Dha'ifah 8/365)

Bönen under natten (Qiyam-ul-Layl)

as-Sa'di: Bönen under natten (Qiyam-ul-Layl) tyder på uppriktighet och att det som kommer från munnen också finns i hjärtat. (Taysir-ul-Karim, sid. 809)

Tubba' är ett jementiskt folk som anklagade sitt sändebud för lögn

as-Sa'di: Tubba' är ett jementiskt folk som anklagade sitt sändebud för lögn. Allah nämner dock inte hans namn. (Taysir-ul-Karim, sid. 804)

Att titta på skapelsen och påminna sig om det Allah och sändebuden har sagt

as-Sa'di: Att titta på skapelsen och påminna sig om det Allah och sändebuden har sagt gagnar endast den ångerfulle tjänaren som älskar, fruktar och lägger sitt hopp i Allah. Vad gäller den som anklagar det för lögn eller vänder det ryggen, så har han ingen nytta av Allahs tecken. (Taysir-ul-Karim, sid. 804)

Faktorer som det råder enighet om att de bryter fastan är 3

Ibn 'Uthaymin: Faktorer som det råder enighet om att de bryter fastan är 3: mat, dryck och samlag. (Sharh-ul-Bulugh 7/217)

Är det tillåtet för kvinnan att måla ögonbrynen med Khul?

Är det tillåtet för kvinnan att måla ögonbrynen med Khul? Ibn Baz: Ingen skada är skedd. Vad som är förbjudet är att noppa dem. (binbaz.org.sa)

Den som inte är tillräckligt stark för Djihad

as-Sa'di: Den som inte är tillräckligt stark för Djihad har en svag tro. (Taysir-ul-Karim, sid. 802)

Relaterat: "Djihad mot de otrogna"

Djihad mot de otrogna

as-Sa'di: Djihad mot de otrogna bevisar en fullkomlig tro i hjärtat. (Taysir-ul-Karim, sid. 802)

Relaterat: "Den som inte är tillräckligt stark för Djihad"

Att göra narr av folk

as-Sa'di: Oftast brukar personen som gör narr av andra vara sämre än dem. Att göra narr av folk härrör endast från ett hjärta som är fullt av dåliga karaktärer. (Taysir-ul-Karim, sid. 801)

Poängen i att något bryter fastan ligger inte i att det kommer in i halsen eller kroppen

Ibn 'Uthaymin: Poängen i att något bryter fastan ligger inte i att det kommer in i halsen eller kroppen, utan i magsäcken. (Sharh-ul-Bulugh 7/214)

Vilken nytta finns det av att Ibn Hadjar nämner en hadith i Bulugh-ul-Maram och sedan säger att den är svag?

Ibn 'Uthaymin: Vilken nytta finns det av att Ibn Hadjar nämner en hadith i Bulugh-ul-Maram och sedan säger att den är svag? Nyttan är väldig. När du hittar den någon annanstans, vet du att den är svag enligt Ibn Hadjar. (Sharh-ul-Bulugh 7/214)

Khul är bra för synen

Ibn 'Uthaymin: Khul är bra för synen, förskönar ögonen och stärker ögonlocket. (Sharh-ul-Bulugh 7/212)

Etiketten bevisar intellektet och att Allah vill personen väl

as-Sa'di: Etiketten bevisar intellektet och att Allah vill personen väl. (Taysir-ul-Karim, sid. 799)

När nollställs otron ens goda handlingar?

as-Sa'di: Att otron nollställer ens goda handlingar är förutsatt att man dör i ett otroget tillstånd. (Taysir-ul-Karim, sid. 790)

Om du vill förstå islam som den var på Profetens ('alayhi salam) tid och Sahabas tid

al-Albani: Om du vill förstå islam som den var på Profetens ('alayhi salam) tid och Sahabas tid, hela Islam, vad Aqidha är, vad Ibadah är, vad Akhlaaq är, från dessa två ska ni ta - Ibn Taymiyyah och Ibn-ul-Qayyim. (Silsilat-ul-Hudâ wan-Nûr 649)

Ibn Hadjars förhållande till hadithen 'Vår Herre stiger varje natt ner till den nedersta himlen...'

al-Albani: Ibn Hadjars förhållande till hadithen 'Vår Herre stiger varje natt ner till den nedersta himlen...' är Ahl-ul-Bid'as förhållande när han säger att det inte är Allah som stiger ner. (adh-Dha'ifah 8/359)

Det är förbjudet att avbryta en obligatorisk handling

as-Sa'di: Det är förbjudet att avbryta en obligatorisk handling och föraktfullt om den är rekommenderad om den sker utan ursäkt. (Taysir-ul-Karim, sid. 789)

Ingen lämnar islam utav bevis

as-Sa'di: Ingen lämnar islam utav bevis, utan för att Satan har angripit en. (Taysir-ul-Karim, sid. 789)

Den största prövningen som Allah har prövat tjänarna med

as-Sa'di: Den största prövningen som Allah har prövat tjänarna med är Djihad. (Taysir-ul-Karim, sid. 789)

Kunskap om Tawhid är obligatorisk för varje muslim

as-Sa'di: Kunskap om Tawhid är obligatorisk för varje muslim. Det största sättet att lära sig den är studier om Allahs namn och egenskaper. (Taysir-ul-Karim, sid. 787)

De otrogna har ingen heder eller humanism

as-Sa'di: De otrogna har ingen heder eller humanism. De är som djur utan förstånd eller förträfflighet. Allt de bryr sig om är detta livs njutning. Du ser hur alla deras rörelser, dolda och ytliga, kretsar kring lusten. (Taysir-ul-Karim, sid. 786)

Ingen profet har haft ett sådant tålamod som Muhammad

as-Sa'di: Ingen profet har haft ett sådant tålamod som Muhammad. (Taysir-ul-Karim, sid. 784)

Det bästa sättet föräldrarna kan bemöta sitt barn på

as-Sa'di: Det bästa sättet föräldrarna kan bemöta sitt barn på, är att mana det till en evig lycka (i religionen). (Taysir-ul-Karim, sid. 781)

Relaterat: "Dessa två faktorer hör till de viktigaste anledningarna bakom goda barn"

Dessa två faktorer hör till de viktigaste anledningarna bakom goda barn

as-Sa'di: Föräldrarnas goda tillstånd ligger i kunskap och handling. Dessa två faktorer hör till de viktigaste anledningarna bakom goda barn. (Taysir-ul-Karim, sid. 781)

Relaterat: "Det bästa sättet föräldrarna kan bemöta sitt barn på"

Allah har skapat himlarna och jorden

as-Sa'di: Allah har skapat himlarna och jorden så att tjänarna ska lära känna deras Skapares storhet, komma fram till Hans fullkomlighet och veta att Han är kapabel till att få dem att återuppstå. (Taysir-ul-Karim, sid. 779)

Alla drag som Allah gav israeliterna

as-Sa'di: Alla drag som Allah gav israeliterna över de andra folken finns i Muhammads samfund och mer därtill. (Taysir-ul-Karim, sid. 776)

Relaterat: "Innan Muhammads samfund kom"

Är det tillåtet att använda färglinser?

Ibn 'Uthaymin: Det är tillåtet med färglinser så länge de inte skadar ögonen eller ser ut som djurögon. (sahab.net)

Är det tillåtet att ta emot organ från den otrogne?

Ibn 'Uthaymin: Det är inte tillåtet att ta emot organ från den otrogne. Författaren till al-Iqna' sa att det inte är tillåtet att ta en kroppsdel av en otrogen till en annan om det så skulle vara en donation. Subhan Allah! Det är som om han levde idag. (Sharh-ul-Bulugh 7/207)


Relaterat: "Är det tillåtet att donera organ?"
Relaterat: "När vissa gav Fatwa att det är tillåtet att donera organ"

När vissa gav Fatwa att det är tillåtet att donera organ

Ibn 'Uthaymin: När vissa gav Fatwa att det är tillåtet att donera organ, började vissa döda sina små barn och sälja deras lever och njurar. Folk började stjäla små barn. Detta finns inte i vårt land, Saudiarabien, men det finns i andra. (Sharh-ul-Bulugh 7/207)

Relaterat: "Är det tillåtet att donera organ?"
Relaterat: "Är det tillåtet att ta emot organ från den otrogne?"

Är det tillåtet att donera organ?

Ibn 'Uthaymin: Det är aldrig tillåtet att donera organ, inte ens efter ens död. (Sharh-ul-Bulugh 7/206)

Relaterat: "När vissa gav Fatwa att det är tillåtet att donera organ"
Relaterat: "Är det tillåtet att ta emot organ från den otrogne?"

Orsaken till att avsiktlig kräkning bryter fastan

Ibn 'Uthaymin: Orsaken till att avsiktlig kräkning bryter fastan är att den försvagar kroppen då dess näring försvinner. (Sharh-ul-Bulugh 7/201)

Arabiskan är det absoluta vältaligaste och ädlaste språket

as-Sa'di: Arabiskan är det absoluta vältaligaste och ädlaste språket. Därför är det enkelt att tala det och förstå det. (Taysir-ul-Karim, sid. 775)

Hur-ul-'Ayns skönhet

as-Sa'di: Till Hur-ul-'Ayns skönhet hör att blicken blir förvirrad och hjärnan förstummad av deras skönhet och förståndet fascinerat av deras fullkomlighet. (Taysir-ul-Karim, sid. 775)

Innan Muhammads samfund kom

as-Sa'di: Ingen före israeliterna eller efter dem var bättre än dem till dess att Muhammads samfund kom. (Taysir-ul-Karim, sid. 773)

Relaterat: "Alla drag som Allah gav israeliterna"

Om utebliven mat och dryck skadar kroppen

Ibn 'Uthaymin: Om utebliven mat och dryck skadar kroppen, är det tillåtet att avbryta fastan. (Sharh-ul-Bulugh 7/199)

Vad är bättre än Djihad?

al-Azdi: Jag frågade Ibn 'Abbas om Djihad. Han sade: Vill du veta vad som är bättre än det? Bygg en moské och lär ut plikter, Sunnah och förståelse av religionen. (Djami' Bayan-il-'ilm 1/76)

Den absolut mest fullkomliga människa

as-Sa'di: Den absolut mest fullkomliga människa är Muhammad. Det vet hans vänner och fiender. (Taysir-ul-Karim, sid. 765)